Pages

Saturday, September 4, 2010

Madrasah Ramadhan

0

Ramadhan akan berakhir??? Sekejap sahaja masa yang berlalu, pantas tanpa disedari kita sudah berada dihujung ramadhan. Pilu rase hati ini, adakah kita akan bertemu kembali dengan Ramadhan yang akan datang??

Bagaimana dengan Madrasah Ramadhan yang kita lalui hampir sebulan ini?? Hasilnye?? Adakah lebih baik dari Ramadhan yang sebelum ini?? Pelbagai persoalan yang harus disediakan untuk kita muhasabah kembali bagaimana hasil yang kita perolehi dari Madrasah Ramadhan selama sebulan ini.

Pernah dengar dengan istilah 'hamba Ramadhan'?? Adakah selama kita menghadapi Ramadhan kita menjadi hambanya atau kita adalah hamba kepada Allah?? Hamba Ramadhan adalah kita melalui Ramadhan dengan sebaik-baiknya dan menjalankan ibadah dengan bersungguh-sungguh tetapi istiqamahnya hanya di dalam Ramadhan dan apabila berakhirnya Ramadhan kita kembali kepada perangai yang asal. Contohnya di dalam bulan Ramadhan kita rajin membaca Al-Quran tetapi apabila habisnya fasa Ramadhan, kita tidak membaca Al-Quran dan begitulah dengan amalan-amalan kita yang lain. Mudah-mudahan kita menempuh Ramadhan dengan semangat dan iltizam agar istiqamahnya berterusan walaupun syawal menjelang.

Mari same-same check hati kita setelah melepasi Madrasah Ramadhan. Adakah lumayan ataupun masih ditahap yang same? Same2 muhasabah... Ramadhan akan berakhir tanpa bertanya hasilnya kepada kita... Kejarlah sisa-sisa Ramadhan selagi ada kesempatan... Dan akhirnya tempuhlah Syawal dengan sederhana ... كل عام وانتم بخير

No Response to "Madrasah Ramadhan"