Pages

Wednesday, September 15, 2010

Siapa yang paling PANDAI?

0
"Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kemudian hanya kepada Kami kamu dikembalikan " ( 29:57)

Berkata Ibn Umar : "pada satu hari aku menemui Rasulullah SAW bersama dengan 9 orang sahabat yang lainnya. Lalu salah seorang dari golongan Ansar bertanya "Wahai Rasulullah siapakah orang yang paling pandai dan siapakah orang yang paling mulia?"

Baginda menjawab :" Mereka adalah orang yang paling banyak mengingat mati dan paling bersungguh-sungguh dalam mempersiapkan diri untuk menghadapinya. Mereka inilah orang2 yang paling pandai. Mereka pergi dengan membawa kemuliaan dunia dan kehormatan akhirat".

Dalam kehidupan seseorang kita tidak akan lepas daripada menghadapi kematian. Setiap yang bernyawa itu akan mati. Tidak ada seorang pun yang akan hidup hatta Rasul dan para malaikat juga akan mati. Malaikat Izrail juga akan mati dan nyawanya akan dicabut olehnya sendiri. Tiada yang kekal melainkan Allah. Firman Allah SWT yang bermaksud " Di mana sahaja kamu berada, kematian akan datang menemuimu, walaupun kamu berada didalam benteng yang tinggi lagi kukuh". (4:78)

Seorang rasul juga tidak akan terlepas dari menghadapi kematian . Kita lihat bagaimana kematian merenggut nyawa kekasih Allah yang tercinta rahmat seluruh alam sehingga membawa baginda pergi selama-lamanya menghadap Illahi. Sebahagian sahabat pada waktu itu tidak mempercayainya bahkan ada yang berpendapat bahawa baginda tidak wafat.

Lalu Abu Bakar berdiri dihadapan mereka sambil berkata , "Wahai sekelian hamba Allah, sesiapa diantara kamu yang menyembah Muhammad maka sesungguhnya Muhammad telah mati dan sesiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah adalah Zat Yang Maha Hidup dan tidak akan mati untuk selama-lamanya." Lalu Abu Bakar membaca firman Allah yang bermaksud " Muhammadd itu tidak lain adalah seorang Rasul, sesungguhnya telah berlaku sebelumnya beberapa orang Rasul. Apabila baginda wafat atau dibunuh apakah kamu akan kembali murtad?" (3:144)

Peristiwa di atas menggambarkan bahawa tiada seorang pun yang akan kekal bernyawa melainkan Allah SWT bahkan Nabi Nuh yang panjang umurnya juga dicabut nyawanya. Firman Allah SWT "sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati pula" (39:30)
Oleh itu ana menyeru kepada sahabat sekelian janganlah kita leka dengan nikmat dunia yang hanya sementara . Dan barangsiapa yang masih leka dengan kenikmatan dunia, ingatlah firman Allah di dalam surah Al-Ankabut ayat yang ke 64 yang bermaksud "dan kehidupan ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya , sekiranya mereka mengetahui"...

No Response to "Siapa yang paling PANDAI?"