Pages

Wednesday, December 8, 2010

Kenapa kita perlukan sahabat??

0
Sahabat... Ape yang antum tahu mengenai sahabat? Bagi ana sahabat adalah teman yg kita perlukan dalam hidup. Lebih-lebih lagi dalam dalam berdakwah. Sebab tu lah kita dianjurkan untuk berjamaah...

Seperti di dalam firman Allah yang bermaksud

"dan berpegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan jgnlah kamu bercerai berai.... " (3:103)

Pentingnya sahabat dalam kehidupan kita dalah untuk memberi kita semangat ketika kita lemah dalam perjalanan. Dialah sbg peniup semangat dan penghibur di waktu kita sedih.. Tapi awas, bukan senang kita nak cari sahabat yang baik.. Bukan susah juga kita nak bersahabat..


Semua orang memerlukan sahabat. Tak kiralah haiwan ke, apatah lagi manusia.. Sebab sifat manusia, lazimnya mereka akan lemah bila keseorangan. Lihat sahaja para-para nabi. Mereka juga dikurniakan sahabat oleh Allah sebagai teman di dalam perjalanan. Abu Bakar, saidina Umar, saidina Uthman dan ramai lagi sahabat Rasulullah yang menemani baginda dalam menyampaikan dakwah.

Tidak kurang juga nabi Musa yang meminta kepada Allah supaya dikurniakan seorang teman ketika hendak menghadapi firaun dan kaumnya. Mari kita lihat maksud firman Allah di dalam surah Toha yang bermaksud :
"dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku, (iaitu) Harun saudaraku, teguhkanlah kekuatanku dengan adanya dia , dan jadikanlah dia teman dlm urusanku, " (20:29- 32).

Lihat, betapa pentingnya sahabat kepada kita sehingga nabi Musa meminta seorang teman kepada Allah untuk meneguhkan kekuatannya..
Islam itu kan indah. Semuanya Allah jadikan kita bersaudara. Firman Allah bermaksud:

"Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah keduanya yg berselisih dan bertakwalah kpd Allah agar kamu mendapat rahmat " (49:10)

Lihat betapa indahnya persaudaraan dalam Islam dan Allah memandang berat dalam masalah ini.

Lihat pula wasiat Rasulullah SAW dalam sebuah hadis..
dibuka pintu syurga setiap isnin dan Khamis. Ktk itu diampun semua hamba yg tidak menyekutukan Allah dgn sesuatu. Kecuali seseorng yg antara dirinya dgn saudaranya ada perselisihan. Dikatakan kpd org tersebut : “Tunda dulu kedua org ini smpai mereka berdamai”” (HR Muslim)
Begitulah kenapa kita memerlukan sahabat. Dan betapa Islam memandang berat masalah ukhuwah ini.. Jadi, jika kita mempunyai sahabat hargailah mereka... kerana sahabat tiada nilainya...


Ya Allah.. tika Kau berikanku sahabat.. Kau jadikanlah hatiku bersyukur atas kurniaanmu. Kau jadikanlah hatinya berlapang dada menerimaku. Kau jadikanlah sahabatku ini sbg teman seperjuanganku, peniup smngt jihadku, slng membantu memikul beban dakwah agamaMu. Kau jadikanlah ukhuwah ini disemai atas redhaMu teguhnya atas cinta kepadaMu. Ya Allah bahagiakanlah hatiku dan hatinya dengan cintaMu...

No Response to "Kenapa kita perlukan sahabat??"