Pages

Friday, December 3, 2010

Sepetang di Besut

4

InsyaAllah kali ni ana akan menunjukkan gambar - gambar di pantai Besut. Jujurnya ana pun tak tahu nama tempat ni ape.... Sehari, mase lepas balik dari Pasaraya Pantai Timur, ana dan rakan2 yang lain terjumpa melihat pemandangan di tempat ni.. Jadi kami hanya meredah jalan dan akhirnya menemui tempat ni..

Subhanallah , sungguh agung penciptaannya yang telah menjadikan alam ini... Sungguh beruntunglah bagi mereka yang memikirkan tujuan penciptaan Allah.. Sebagaimana firman Allah di dalam surah Al-Ankabut ayat 43 yang bermaksud

"Dan perumpamaan-perumpamaan ini Kami buat untuk manusia ; dan tidak ada yang akan memahaminya kecuali mereka yang berilmu ". (29:43)



Subhanallah inilah pemandangannya.. Cantik bukan?
" Allah menciptakan langit dan bumi dengan haq. Sungguh yang demikian itu pasti terdapat tanda-tanda (kebesaran allah) bagi orang2 yang beriman ". (29:44)

Inilah gambar langit... MasyaAllah cantiknye.. Macam dalam lukisan... Hakikatnya lukisanlah yang meniru ciptaan Allah.. tapi, pemandangan yang sebenar lagi cantik dari lukisan ciptaan manusia.
" Dia menciptakan langit tanpa tiang sebagaimana kamu melihatnya.......". (31:10)
" Dan langit telah ditinggikanNya dan Dia ciptakan keseimbangan ". (55: 7)

Nampak tak perbezaan disebelah kanan dan sebelah kiri? Sebelah kiri airnya biru, sebelah kanan airnya keruh.. Tapi air ni bercantum... Perbezaan yang sungguh ketara sekali.. Ana tak dapat nak tangkap percantuman air ini... Hanya boleh dilihat dari jauh... sebabnya mase tu dah petang sangat dah nak maghrib...

Yang ni belah kanan

Yang ni belah kiri... Beza x??

Nampak x air yang bercatum kat hujung tu???
" Dia membiarkan dua laut mengalir yang (kemudiannya) bertemu, Diantara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing " (55:19-20)

Renung-renung dan fikirkan sahabat-sahabat sekalian. Betapa Agung dan Maha Hebatnya Allah yang telah menjadikan segala yang ada dibumi ini.... Hatta kejadian kita pun adalah salah satu tanda kekuasaan Allah....

"Dia menciptakan manusia" (55:3)

" Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?? ". (55: 13)
Renung-renung dan fikirkan!!!

4 Response to Sepetang di Besut

Anonymous
December 3, 2010 at 2:08 PM

Baik pengiriman dan posting ini banyak membantu saya dalam assignement kuliah saya. Terima kasih Anda sebagai informasi Anda.

December 3, 2010 at 4:04 PM

Alhamdulillah...
Allah bagi ana ilham untuk postkan gambar2 ni....

December 3, 2010 at 5:39 PM

kenangan terindah kite kn..

December 3, 2010 at 8:06 PM

Memang indah..
Lihat kebesaran Allah... Ade org nak layan perasaan kat situ...
hehehe....